Wednesday 8 June 2016

Turn To The One Who Create You

Lately aku suka lepak kat IIUM Confession. Banyak benda yang aku dapat belajar dr situ. Banyak penulisan positif, dan byk juga aku dpt kenal masalah2 manusia dalam tu. Ni salah satu yg aku tulis utk sorang confessor yg kata nak bunuh diri sebab putus tunang dan parentnya nak cerai.

Nak reply gak utk sis yg kata nak bunuh diri tu even macam dah lambat. Tp hope sempat. Hope dia blm buat benda bodoh tu. Tak kot. Bulan puasa kan syaitan kena ikat haha. Ok hambar.

Ok la just nak cerita pengalaman sendri. Aku pernah putus tunang lg 3 bln nak nikah. Serius masa tu mmg aku rs kosong sgt. So cara aku buat utk isi rasa kosong dlm diri aku ni adalah...

1. Aku tgk wayang. Masa tu aku tgk Nur Kasih The Movie. Aku expect cerita ni sedih giler, so aku boleh nangis sakan dlm wayang sorang2, gelap2. Konon bila nangis boleh release sikit rasa kat dada ni. Tp rupanya tak sedih mana pun. Byk sgt tragedi smpai terasa mcm penonton dipaksa utk bersedih. So aku kecewa.

2. Aku plan vacation. Dulu buka je laptop, aku mesti nak search psl wedding. Nak DIY la, nak tema camni, nak kaler mcm tu. So ni kira distraction la. Instead of aku taip search psl kawen, skrg aku search psl vacation lak. Byk gak benda kena fikir so otak aku busy sikit. Tp lps vacation tu habis aku rasa kosong balik.

3. Jalan2 ngn member. Mmg masa jln2 tu best, tapi lps tu aku sorang2 balik. Aku mmg tak boleh shopping masa tu. Tgk baju, kasut, bunga, cadar. Semua akan mengingatkan aku pd wedding tak jadi aku tu.

4. Cerita masalah kat member. Tak kira mcm mana aku cerita pun, tetap aku rasa diorang tak btl2 faham apa aku rs. Blm lagi yang bagi nasihat annoying giler tu.

Then lama2 aku mula faham. Benda yg kekal boleh isikan hati aku yg sakit, yg kosong ni bukan ada pada dunia, pada kawan, pada family. As clich as it sound, but it true, the best remedy is to turn to Allah. Itu je sbnrnya yg kekal blh penuhkan hati kita. Yg akan sembuhkan sakit kita.

Masa tu la aku mula rasa solat aku bermakna. Aku maksudkan setiap lafaz yg dulu aku main sebut je tiap kali solat. Doa aku lebih rasa. Mengadu pada Dia sbb hanya Dia yg faham. Betul2 faham. Bergantung sepenuhnya pd Dia. Baiki amalan kita, cari ilmu, kenal Dia dgn lbh mendalam.

Analogi nya bila kita ada satu alat yg sgt2 kompleks dan canggih. Ada satu je benda tu kat dunia. Bila benda tu rosak, adakah kita cuba baiki sendiri alat tu? Atau siapa kita nak tuju? Mesti la pada pencipta alat tu. Sebab dia yg cipta, so dia tahu la nak baiki cara mana. Macam tu juga manusia. Bila kita heart broken, turn to The One who create us. Allah.

Aku pernah dgr ceramah Yasmin Mogahed, kita selalu gagal bila ditimpa ujian sbb kita letakkan pergantungn pd tmpt yg slh. Kita bergantung pd org, kita begantung pd diri sndri dgn rasa 'aku kuat. Aku blh handle semua ni'. Tak. Kita lemah sbnrnya. So adukan segala kelemahan kita pada yg Maha Kuat. Dia yg akan bagi kekuatan tu nanti, tak kira besar mana masalah yg kita hadapi.

Last, stay strong sis. Macam mana akhirnya saya nampak semua yg jadi ni ada hikmah yg sgt2 besar, saya yakin one day sis pun akan nampak macam tu juga. Yakinlah, kita org Islam, kita ada kekuatan. Kekuatan kita adalah Allah. As long as we have Allah, we have everything.

No comments:

Post a Comment