Wednesday 8 June 2016

Keajaiban doa mak

Masa zaman belajar dulu, aku selalu je telefon mak aku minta doa time nak exam. Tapi bila dah habis belajar ni, memang tak pernah la aku minta doa kecuali...bila aku sertai satu pertandingan ICT baru2 ni.

Aku masuk tu sebenarnya main tangkap muat je sebab nak cukupkan kuota satu daerah kena hantar 2 peserta. Kawan aku yg suggest nama aku. Kawan aku ni memang pandai ICT, konfiden masa present. Aku lak since dah kerja ni mmg skill presentation aku dah berkarat. Dgn laptop pun tak dak (rosak)

Esoknya nak present, hari ni aku mmg dah give up, tak nak masuk. Tapi kawan aku ni dok push gak, suruh masuk at least utk sijil. Dia dah buat 3 program, so dia suruh aku ambil satu tuk present. Aku tak nak la ambil hasil usaha org then buat macam harta sendri. So, petang tu gak aku pinjam laptop kwn aku yg lain, aku install satu software ni, baca tutorial nak guna mcm mana (sblm ni aku mmg tak prnh guna) then aku buat program aku sndri smpai pukul 4 pg.

Pagi tu dah nervous sgt, dgn program aku tak complete, aku telefon mak aku minta dia doakan. Malu gak sbnrnya sbb dah lama tak buat camtu. Masa present siap aku cerita aku baru buat benda tu smpai kul 4 pg tadi. Then aku dpt nombor 3. Dlm hati lega gak sbb nombor 1 dan 2 kena wakil negeri. Aku malas nak complete kan program tu. Pening sbb byk kena explore lagi. So aku terlepas la.

Tp rupanya aku kena pergi gak sbb yg nombor 2 tu tak dpt pergi. Pendekkan cerita aku dapat nombor 2 peringkat kebangsaan. Instead of aku pakai laptop adik aku yg ngengong, betri pun kong dan aku baru buat power point beberapa minit sblm present, tapi aku tahu doa mak aku mengiringi aku. Aku sempat call mak aku sblm present minta doa. Mak aku dgn confident ckp "ada rezki tu". Betul, masin mulut dia.

Tu je la cerita aku. Walaupun hubungan aku dgn mak aku ni ada up n down (biasa la jurang generasi) tapi skrg aku cuba fikir positif je. Mak aku ni byk sgt yg tak bolehnya. Naik gunung tak boleh, travel ngn kwn2 pempuan tak blh. Aku byk jln mana2 ngn family je tp sesekali aku nak gak jalan dgn member.  Instead of that, aku tahu mak aku lah org yg plg syg aku. Org yg akan paling risau bila apa2 jadi kat aku. Lagipun apa yg mak aku tak bagi tu benda dunia je. Redha mak aku yg lbh penting drpd benda2 dunia tu (psiko diri)

Lagi satu keburukan aku, mulut aku ni jenis menjawab gak. Kurang sabar. Tapi aku cuba slow down, cuba kontrol. Aku cuba fikir, kalau bos atau pensyarah kita marah, membebel atau bg arahan berjela2 kita boleh tahan diri dr menjawab, kenapa dgn mak/ayah tak boleh mcm tu. Padahal darjat diorang lg tggi dr bos atau lecture tu. Bos cuma pgg gaji kita, lecture pegang markah kita, tapi mak kita penentu syurga neraka kita. So chill je la (tgh psiko diri juga sbrnya)

Dan pada bro n sis lain yg ada masalah dgn parent tu, bertabah je la. Dlm dunia ni kita cuma ada satu mak satu ayah. Kalau salah sorg tu pergi (esp mak) kita akan kehilangan sesuatu yang sgt berharga. Sesuatu yg tak ternilai dgn wang ringgit iaitu 'keajaiban doa seorang mak'. So manfaatkan lah sementara ada.

No comments:

Post a Comment