Friday 10 June 2016

Telekung Lycra, Telekung Putih Nipis

Ingat nak stop menulis bulan puasa ni tapi kejadian kat masjid tadi buat saya rasa nak menulis juga. Mungkin ada manfaat untuk yang lain.

Masuk ke dalam masjid, saya terus ke bahagian perempuan. Sebab bahagian belakang dah penuh, jadi saya bergerak ke depan. Dari belakang saya dengar sorang makcik ni cakap dengan kuat. Memang kuat macam nak bagi tahu semua orang kat situ.

"telekung ni boleh la, kain licin. Yang tak boleh telekung lycra macam tu"

Saya tahu dia tunjuk pada saya sebab dia siap sebut warna lagi.

Kesuntukan masa buat saya tak sempat nak tegur makcik tu. Tapi saya cam muka dia. InsyaAllah kalau berjumpa lagi dan ada kesempatan, saya memang nak sangat suai kenal dengan beliau.

Saya rasa salah satu sebab benda ni jadi adalah kerana keghairahan orang share sesuatu gambar di media sosial tanpa selidik terlebih dahulu kesahihannya. Asal rasa masuk dek akal, terus share (soal hukum bukan pakai logik tak logik semata2) Bila dah share, mulalah tersebar dari mulut ke mulut tanpa kita tahu pun kredibiliti penulisnya.

Satu gambar yang saya pernah tengok adalah gambar perempuan pakai telekung lycra yang dikatakan membentuk badan. Dan solatnya dikatakan tak sah.

Gambar kedua, gambar perempuan pakai telekung ikat tali ke belakang. Dan tali tu diletak bawah sanggul, jadi nampak terbonjol. Pun terus dilabel tak sah, siap ada warning suruh hati-hati jangan pakai macam ni.

Dan selalu kita dengar kan ayat ni, "checklist nak tahu pakaian kita menutup aurat sempurna atau tak, tengok sama ada pakaian kita tu boleh bawa solat atau tak." Ayat ni dalam betul, masih ada yang tak betulnya.

Saya bukanlah peminat tegar telekung lycra, bukan juga orang yang suka pakai telekung nampak bonggol bagai. Tapi saya tak suka dengan mentaliti yang semudah2nya menghukum tak sah solat seseorang tu.

Masa sibuk isu telekung lycra dulu, saya tak ada pun telekung lycra. Tapi saya tetap rujuk beberapa sumber supaya saya tak salah nak menghukum orang lain (mungkin bukan lisan tapi di hati). 

Untuk yang belum jelas, boleh tengok penerangam video di bawah oleh ustaz Esa Deraman. Saya rasa penerangan beliau paling jelas dan lengkap. Untuk yang nak jimat data, meh saya conclude sikit apa isi kandungannya, campur2 sikit penerangan yang saya dengar dari UIA.

- Pakaian untuk solat dan pakaian yang dipakai depan lelaki bukan mahram berbeza. Pakaian di depan lelaki bukan mahram mesti longgar dan tak jarang. Pakaian untuk solat pula mesti tak jarang hingga nampak warna kulit. Nampak bayang (tak nampak warna kulit) dan ketat masih sah, tapi makhruh.

-Dikatakan kalau dah tak ada sangat pakaian menutup aurat, boleh lumur lumpur kat badan tebal-tebal. Tetap sah solat tu kalau dah tak nampak warna kulit

- Nak solat tak semestinya kena bertelekung putih. Pakailah warna apa pun. Tak pakai telekung pun tetap sah kalau dah tutup aurat.

- Kepala dan bahu adalah dua anggota yang dimaafkan untuk nampak bentuk tubuh.  Tak payah pakai kadbod kat kepala nak bagi nampak kepala tak bulat (kata UIA)

Orang kita concern sangat dengan telekung lycra, tapi mungkin ramai terlepas pandang dengan telekung putih yang jarang hingga nampak warna kulit.

Telekung putih saya di rumah saya jahit lapik dalam untuk bagi tebal. Untuk ke masjid, saya dah berlengan panjang di dalam, jadi kalau pakai telekung dua lapis tu jadi panas. Sebab tu saya pakai telekung lycra.

Telekung lycra ni saya beli kerana ia tak jarang, labuh, besar dan kainnya tebal. Untuk saya yang beratnya 40something, dengan bulan puasa badan rasa makin kering, saya tak nampak mana seksinya saya pakai telekung ni. Lagi saya solat di tempat tertutup. Saya parking di tempat dekat dengan pintu masuk perempuan.

Dan untuk yang persoal, perempuan solat di masjid mengundang fitnah, bagi saya (totally pandangan saya yang bukan ustazah pun. You are welcome to disagree) fitnah tu boleh diminima dengan pembawaan diri, pakaian, kurangkan wangian ketika ke masjid.

Soalan saya, mana yang mengundang fitnah lebih besar, perempuan yang pakai pakaian tutup aurat, tanpa wangian menyengat, berjalan sangat minimum sebelum masuk ke tempat solat perempuan yang tertutup tanpa mata sibuk menjeling sini sana, atau perempuan yang jalan2 ke mall window shopping barang raya pada masa yang sama? Kalau anda tak pertikai perempuan dalam situasi kedua, kenapa nak dipertikai perempuan dalam situasi pertama?

Adil lah dalam menilai...

[https://m.youtube.com/watch?v=o4OCjl39lz0&itct=CBAQpDAYBiITCMbLkaiJns0CFZAoaAod9ZwChTIGcmVsbWZ1SPL2jIn18q6FWA%3D%3D] is good,have a look at it!

No comments:

Post a Comment