Wednesday 21 October 2015

Mehnah akhir zaman

Aku memerhati dari hari ke hari
Masa semakin pantas berlari
Jerebu dari putih bertukar ke kuning
Cuaca makin panas
Hujan makin kurang

Belum lagi apa yang ku baca
Kemusnahan demi kemusnahan alam
Pencairan ais di kutub utara
Pelarian Syria menagih simpati di negara bukan Islam
Rakyat Palestin berjuang sendirian menentang kezaliman
Umat Islam beku, kaku
Pertelingkahan demi pertelingkahan pemimpin dunia
Bagai menuju ke ambang perang dunia ketiga gamaknya

Namun anehnya
Kebimbangan utamaku masih lagi hal dunia
Amalku tak sebanyak mana
Taubatku belum pasti diterima
Aku masih sibuk menghitung harta

Ya Allah, begitu kerasnya hatiku
Betapa tebalnya dosa yang menyelimuti
Betapa aku manusia yang sering leka, alpa
Tenggelam dalam nikmat dunia

Ampunkan aku ya Allah
Pimpin aku Ya Allah
Selamatkan aku Ya Allah
Dalam mehnah akhir zaman yang menggila

No comments:

Post a Comment