Monday 30 November 2015

Dahan yang rapuh

"Dalam hidup kita, manusia datang dan pergi. Ada yang dipinjamkan lama dan ada yang sekejap. Mereka ditulis untuk hadir dengan tujuan tertentu mengikut skrip kehidupan yang telah diangkat penanya, telah kering lembarannya. Selesai tujuan tu, sampailah masa mereka berlalu pergi. Apa jua punca perpisahan hanya asbab semata.
Jangan terlalu mengenang asbab kehilangan hingga melupakan hikmah pertemuan"
                     Ni pe yang aku pernah tulis dalam wall fb dlu...


Lately, dalam masa yang dekat-dekat tak sampai sebulan, tiga orang yang pernah hadir dalam hidup aku tahun ni hilang. Bila hilang sorang, cuba mengadu pada orang lain. Last2 jadi makin worst. Bila dah worst cuba cari comfort pada orang lain pula. Pun punah. Cuba cari orang lain, tapi macam ada yang tak lepas. Sebab tak semua orang tu boleh faham.

Emmm...Bila dikenang asbab, memang hati akan sakit. Sedih. Lost. Rasa kehilangan. Terasa nak mempersoal

      Kenapa ada orang yang macam tu eh?
      Kenapa susah sangat dia nak faham pe yang aku cuba sampaikan?
       Kenapa dia tak sensitif hal-hal tertentu? Common sense kot benda ni, takkan tak tahu
       Apsal bengong sangat dia tu?
       Sembang kosong je? Selama ni dia layan aku atas dasar sembang kosong? Macam tu takpelah, aku rasa kitorang masing-masing dah cukup kawan untuk sembang kosong pun

Tapi bila aku fikir pasal hikmah, aku rasa tak ada apa yang sia-sia. Setiap orang yang pernah hadir dalam hidup aku tahun ni datang membawa pengajaran yang cukup berharga. Pergi pun dengan pengajaran tertentu. Semuanya cantik disusun Maha Pencipta. Walau mungkin ada antaranya aku belum faham semuanya sekarang, suatu hari nanti aku akan faham juga

Tapi yang paling penting, aku tahu yang Allah nak tunjuk sesuatu. Mungkin Allah nak sampaikan yang dahan yang kukuh untuk berpaut tu hanya ada pada Dia. Segala mahkluk ciptaannya hanya dahan yang rapuh. Yang mungkin nampak kuat, tapi bila-bila boleh patah. Mungkin boleh buat bersandar, tapi tak boleh letakkan semua berat kita di situ. Setakat bersandar, kalau dahan tu patah pun, kita tak kan gedebuk jatuh bergolek berbanding bila kita betul-betul berpaut pada dahan tu kan.

Allah nak tegur aku juga agaknya. Kenapa aku masih nak cari orang lain selain Dia sebagai tempat mengadu. Bab mengumpat satu, buka aib orang satu. Lagipun siapa yang akan betul-betul faham selain Dia kan.

He listens, He knows, He cares. Senyum.

No comments:

Post a Comment