Friday 11 September 2015

Gratitude Journal


Dah lama tak menulis dalam gratitude journal aku. Last tulis bulan 5 tahun ni. Rasa rindu nak menulis hari-hari macam dulu. Sekarang masa terasa cepat sangat berlalu. Sampai nak buat apa-apa pun rasa tak sempat. Tanda nak kiamat. Hmmm...

Aku mula tulis journal ni two years ago lepas dengar talk Prof Muhaya. Sebelum tidur aku wajibkan tulis "3 things that I'm grateful today". So aku akan fikir balik apa yang jadi sepanjang hari ni. Kalau semunya biasa-biasa je, biasa-biasa tu adalah nikmat. Sebab biasa-biasa maknanya aku sihat. Kereta aku tak rosak. Aku tak ada problem kat tempat kerja. Aku tak bergaduh dengan siapa-siapa. Tak ada apa-apa kemalangan berlaku hari ni. 

Dan katalah hari tu hari yang paling banyak benda buruk jadi kat aku... At the end of the day bila aku masih mampu menulis maknanya aku masih ada kudrat. Aku masih ada nyawa. Masih diberikan kesempatan untuk hidup. Dan yang paling best, aku masih ada Allah untuk mengadu. Biasalah manusia, susah baru ingat Tuhan.

Nikmat Allah kalau nak dihitung, memang tak terhitung. Tapi lumrah manusia termasuk aku, bila jadi satu benda yang buruk, satu yang buruk tu lah yang kita dok fokus instead of nikmat-nikmat yang kita nikmati saban hari. So gratitude journal ni salah satu cara nak tune otak kita supaya fokus pada nikmat daripada ujian. Siapa tahu sebenarnya ujian tu pun baik untuk kita. Dengan syarat, sabar.

Antara nikmat yang selalu dilupakan adalah nikmat duduk dekat negara yang aman. Nikmat boleh tidur tanpa takut masa tidur rumah kena bom. Bebas nak pergi mana-mana tanpa rasa takut kena serang. Tapi nikmat ni juga yang selalu buat kita lupa. Leka. Selalu buat angan-angan kita panjang yang kononnya hidup ni lama lagi. Amal ibadat boleh buat esok lusa. Bandingkan orang-orang yang hidup dalam negara yang tengah berperang. Yang hari-hari diingatkan dengan kematian. Mesti pergantungan diorang pada Allah tinggi. Mesti diorang sentiasa sedia untuk mati. Kan ke itu orang yang paling bijak, yang paling banyak mengingati mati. Compare dengan aku yang hidup aman damai ni. Hmmm

Aku pernah tengok Majalah 3 pasal pelarian syria di kem Turki. Sorang laki ni cerita masa dekat Syria dulu dia duduk rumah besar, ada perniagaan. Kira dia ni kaya juga la. Tapi sebab negara dia kucar kacir, dia tinggalkan semua tu dan hidup serba sederhana dekat kem pelarian. It make me think, apa saja yang aku ada hari ni, kerja, kereta, rumah... semua tu tak ada makna lagi kalau tanah air tempat aku berpijak ni kucar kacir. Even family yang aku ada ni pun boleh hilang bila-bila masa je. Contoh macam family Alyan. Tergerak nak tulis pasal Syria ni pun sebab sekarang tengah viral pasal gambar Alyan Kurdi, kanak-kanak 3 tahun pelarian Syria  yang dijumpai lemas di laut turki. Sedih.

Tapi sedih pasal Alyan pun, aku lagi sedih dengan diri sendiri. Alyan meninggal dalam fitrah. Tempatnya dah tentu di syurga. Aku??

Sleep tight Alyan..after what had happened in your country, you deserve a good rest now.

No comments:

Post a Comment