Friday 19 February 2016

Threshold of happiness

Threshold- The point that must be exceeded to begin producing a given effect or result or to elicit a response, level at which something takes effect.

Aku cuba cari perkataan Bahasa Melayu yang boleh menerangkan perkataan 'threshold' ni tapi macam susah. Lebih kurang boleh ditafsirkan sebagai satu tahap yang perlu dilepasi untuk sesuatu memberi kesan.

Contoh untuk drug addict. Bila mereka ambil dadah dalam dos tertentu untuk high (lalok), lama-kelamaan badan akan adapt dengan dos tu. Jadi mereka perlu ambil dos yang lebih tinggi agar dadah tu dapat beri kesan yang sama seperti sebelum ni. Maknanya threshold dose untuk drug tu lama-lama akan jadi makin tinggi.

Sebab tu kerap juga jadi kes penagih dadah yang keluar dari pusat pemulihan, badan mereka dah clean, bila tiba-tiba mereka ambil semula dadah dalam dos yang biasa diambil sebelum ni, mereka akan overdose hingga kadang-kadang menyebabkan kematian. Sebab bila badan dah clean, maknanya dose threshold dah rendah semula. Jadi dose tinggi yang sebelum ni ok je untuk badan diorang, yang boleh bagi diorang high, akhirnya boleh menyebabkan overdose.

Jadi cuba kita kaitkan threshold dose drug ni dengan threshold of happiness.
Dalam hidup ni semua orang nak bahagia. Ramai yang kaitkan kebahagiaan tu dengan kejayaan dan kekayaan. Kalau macam tu, kebahagiaan tu hanya milik orang tertentu; orang yang kaya dan berjaya?
Tak. Allah tu kan Maha Adil. Sebenarnya semua orang boleh bahagia kalau kita tahu caranya. Caranya adalah dengan merendahkan threshold of happiness tu.

Contoh, orang yang dah biasa pegang seringgit akan rasa sangat bahagia bila dapat seratus ringgit. Orang yang biasa dapat seribu ringgit akan jadi sangat bahagia bila tiba-tiba dapat sepuluh ribu ringgit. Tapi bila dah biasa dapat sepuluh ribu ringgit, rasa bahagia tu dah tak ada. Dapat sepuluh ribu pun rasa biasa-biasa je. Sekali tak dapat mungkin terus rasa macam langit runtuh atas kepala.

Orang yang dah biasa dengan duit juta-juta pula akan cari dan terus mencari lebih banyak lagi duit untuk dapat rasa gembira dan bahagia tu. Bila kita dah biasa dengan sesuatu nikmat, akhirnya kita tak kan rasa yang benda tu nikmat lagi. Kita akan rasa yang benda tu adalah kebiasaan dan lama-lama akan jadi keperluan. Maknanya makin lama threshold of happiness tu akan jadi makin tinggi dan makin tinggi. Jadi tak pelik kalau orang kaya, berjaya, ternama pun boleh bunuh diri. Bila threshold of happiness tu dah terlalu tinggi, sekali mereka tak dapat apa yang mereka nak, atau sekali mereka hilang walau sikit pun, tu yang mereka rasa yang mati tu lebih baik.

Cuba fikir.  Anak yatim yang dah biasa pakai baju buruk bekas-bekas orang, sekali dapat pakai baju baru berjenama, mereka akan rasa sangat-sangat gembira. Sebab mereka anggap pakai baju berjenama tu adalah nikmat. Nikmat adalah apa yang bila mereka dapat mereka akan rasa gembira. Bila tak dapat mereka tak akan rasa apa-apa.

Bandingkan pula anak orang kaya yang dah biasa pakai baju berjenama. Adakah setiap kali mereka pakai baju berjenama tu mereka akan jadi tersangat-sangat gembira? Tak. Sebab mereka rasa benda tu adalah satu kebiasaan. Lebih parah bila mereka rasa benda tu keperluan. Keperluan yang kalau ada, mereka rasa biasa je. Kalau tak ada mereka akan rasa sangat-sangat tak gembira. Mungkin boleh jadi tantrum.

Jadi nak bahagia sebenarnya senang je (ikut teori, praktikal susah) Rendahkan threshold of happiness serendah-rendahnya. Jadi apa-apa yang kita dapat lebih daripada threshold tu akan cukup untuk buat kita rasa bahagia. Dan kalau kita hilang semua tu, kita tetap akan rasa bahagia.
Macam mana nak rendahkan threshold of happiness? Caranya adalah dengan bersyukur. As simple as that. Tapi percayalah nak bersyukur tu tak mudah. Kalau tak tak kan berkali-kali Allah sebut dalam al-Quran yang amat sedikit daripada hamba Ku yang bersyukur.

                          وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ

“Sangat sedikit sekali di antara hamba-Ku yang mahu bersyukur.” (QS. Saba’: 13)


Kaitkan pula dalam kehidupan kita seharian. Buka suis, lampu hidup, kipas hidup adalah benda biasa yang kita dah anggap sebagai keperluan. Cuba satu hari kita petik suis, lampu tak hidup, kipas pun tak hidup. Kita perlu habiskan malam tu dalam kegelapan dan kepanasan. Mesti hati pun jadi panas sama.

Tapi kita lupa di bahagian lain di dunia ni, ramai je orang yang tak menikmati kemudahan elektrik yang kita nikmati sekarang. Kalau kita rendahkan threshold of happiness kita, setiap kali kita buka suis-lampu hidup, setiap kali itu juga kita akan rasa bersyukur bila fikir bukan semua orang dapat kemudahan elektrik. Bila kita buka tudung saji ada makanan, kita akan rasa bersyukur sebab kita tahu bukan semua orang cukup makan macam kita.

Bila kita naik kereta, kita akan bersyukur sebab ada orang yang terpaksa berpanas berhujan naik motor. Bila kita naik motor kita akan rasa bersyukur bila tahu ada orang yang cuma mampu pakai basikal. Orang yang pakai basikal akan rasa bersyukur bila nampak orang yang jalan kaki je. Orang yang jalan kaki tetap mampu bersyukur sebab mereka masih ada kaki. Dan  orang yang tak ada kaki pun tetap mampu bersyukur sebab mereka sedar yang mereka masih bernyawa. Maknanya serendah mana pun kedudukan kita, asal kita mampu rendahkan threshold of happiness tu, setiap kali tu juga kita akan rasa bahagia. Kita tak akan berkeluh kesah dengan apa yang kita tak miliki. Kita akan rasa cukup dengan apa yang dimiliki.

Orang yang ada threshold yang tinggi adalah orang yang sukar bahagia. Mereka suka memikirkan apa yang tidak dimiliki daripada menghargai apa yang mereka ada. Threshold of happiness akan jadi tinggi bila kita sendiri letakkan syarat tertentu sebagai threshold (mesti dapat ni ni dan ni baru bahagia) atau kita jadikan hidup orang lain  yang kita rasa lebih dari kita sebagai threshold, atau bila kita mula rasa apa yang ada di sekeliling kita adalah hak kita, yang mesti ada dalam hidup padahal tak ada satu pun hak kita di dunia ni, semua pinjaman je. Nak merendahkan semula threshold tu adalah sesukar penagih dadah nak recover ketagihan dia. Sangat sukar. Perlukan pengorbanan, azam dan kesungguhan yang jitu.

Percayalah, setiap kali kita tanamkan rasa bersyukur tu, setiap kali tu kita akan rasa yang kita sangat beruntung. Dan rasa bahagia tu akan datang sendiri tanpa perlu kita cari. Bahagia akan datang dengan rasa cukup. Tak kan rasa cukup selagi kita belum belajar bersyukur.

Bila kita faham erti bersyukur ni, kita akan nampak bahawa orang yang dah hilang segala-galanya pun masih boleh bahagia. Negara berperang, makan tak cukup, kerja susah, tak ada gadget canggih macam kita, tapi mereka tetap masih boleh tersenyum. Mereka tetap rasa bahagia. Padahal apa aja yang mereka ada berbanding kita? Mereka ada Allah. Senyum.

Sebagai orang Islam sebenarnya kita tiada syarat untuk bahagia. Selama kita ada Allah, kita ada segalanya-galanya (as long as we have Allah, we have everything)

"Sesungguhnya jika kamu bersyukur, maka akan Aku tambah (nikmat) kepadamu. Tapi jika kamu mengingkari (nikmatku), sesungguhnya azabKu sangat pedih." (QS. Ibrahim: 7)
        
                          

No comments:

Post a Comment