Monday 8 February 2016

Bila Diri Disayangi

Aku ada sorang kawan. Sempoi je orangnya. Peramah, ringan mulut, pandai bawa diri. Pergi mana-m pun dia senang dapat kawan. Kelakar, gila-gila, boleh tahan lorat. Boleh masuk la.
Dia sangat punctual orangnya. Yang ni sangat kontra dengan aku yang selalu meleceh, lembab, tak on time. Dia ni tak la feminin sangat so bila bersiap memang dia cepat. Dan bila dia dah siap tu mula la dia timing aku yang tengah bersiap.

"Lagi 5 minit."
"Dah lambat 2 minit ni."

Huh! Sakit pula hati ni. Tapi sebenarnya bagus ada orang yang kontra dengan kita ni. Boleh improve diri.


Kawan aku ni juga orang yang aku boleh share cerita-cerita agama. Walaupun dia bukan latar belakang dari bidang agama, tapi dia sentiasa nak meningkatkan diri dari segi tu. Suka pergi seminar agama, suka kerja-kerja volunteer, suka belajar. Menjaga pergaulan dengan lelaki, tak gedik. So bila sekali sekala keluar cerita dia ada crush dengan mana-mana lelaki tu, aku agak takjub juga la. Tapi setakat tu je la. Dia pun tak ada la obses sangat benda2 macam ni. Ikutkan dah ada yang tunggu dia. Cuma dia yang sampai sekarang tak bagi kata putus. Dalam masa yang sama diorang tak bermsg atau calling2 pun. Jumpa pun dengan family masing-masing. Aku memang kagum bab ni.

Ok back to the topic. Hari tu aku naik KL pergi seminar surah Al-Rahman, Ustaz Syaari Abd Rahman kat UKM. Esoknya pergi usrah dia kat OUM pula. Bagus ustaz ni. Kuliah dia ada ala-ala Nouman Ali Khan. Cerita detail, ayat by ayat surah2 Al-Quran. Dan cara penyampaian dia pun menarik.

Balik dari usrah, berjalan pula sehari suntuk ke Ikea. Lepas tu pergi Jusco Cheras, makan kat Velodrom dan hantar balik sorang lagi member kat Bandar Tasek Selatan. Dalam kereta on the way balik rumah dia cakap dalam satu benda yang lekat dalam kepala aku sampai sekarang.

"Aku selalu terfikir, Allah sayang aku tak. 
Tapi rasanya Allah sayang aku sebab dia bagi aku macam-macam."

Serius aku terdiam. Agak tersentak. Dan rasa diri aku kecik sangat. Ya, aku tahu Allah tu Maha Pengasih Maha Penyayang. Aku tahu pengasihnya Allah melebihi murkanya. Dalam surah Al-Fatihah pun ayat "Yang Maha Pengasih Yang Maha Penyayang" disebut dulu sebelum "Yang menguasai hari pembalasan."

Aku tahu Allah dah beri aku macam-macam. Dalam tahun 2013, aku tulis aku nak tiga benda. Aku nak pergi umrah, nak rumah sendiri dan nak kahwin. 2/3 benda tu Allah bagi dalam tahun tu juga. Yang Allah belum beri tu pun mesti ada sebabnya, yang kadang-kadang bila aku fikir-fikir balik, akan terlepas perkataan -Terima Kasih Allah kerana tidak memberi. Tu yang boleh buat satu puisi tajuk 'Bila Dia Tidak Memberi' dalam post sebelum ni. Sebab serius, dalam Allah tak memberi apa yang aku minta tu, sebenarnya banyak yang Dia beri tanpa aku minta pun. Allah.

Dalam aku rasa pengasih dan penyayangnya Allah tu, siap pergi seminar surah ar-rahman bagai, sebenarnya aku belum pasak betul-betul dalam hati aku. Aku kadang-kadang rasa yang aku tak layak. Amalan aku tak banyak, tak sempurna, hati aku kotor lagi, dosa banyak. Kadang-kadang masih rasa yakin tak yakin je Allah ampunkan atau tak. Tapi tu kan tandanya aku masih bergantung pada amalan. Masih berburuk sangka pada sifat Maha pemurahnya Allah. Padahal bila Allah nak bagi, Dia tak pernah tengok semua tu. Bak satu post yang aku tulis kat fb sebelum  ni.

"Tadi tengok astro oasis terpampang muka Malik Nor, tak pasti rancangan apa.
Dia cerita orang selalu tanya macam mana dia boleh dapat hidayah... 
Dia jawab- saya mintak.
Walaupun dia tak solat masa tu, dengan life dia yang dulu, tapi bila dia doa mintak hidayah, Allah tetap bagi. Dia dapat mimpi, dapat gambaran neraka..
Mak kita kalau kita degil, tak pernah buat apa yang disuruh, derhaka.. bila kita minta apa2 pun belum tentu mak kita bagi kan.
Tapi Allah nak bagi tak kira siapa.. Yang taat yang tak taat.. Asal ikhlas minta Dia bagi
Bila dengar rasa macam- baiknya Allah"


Memang tu apa yang aku pernah tulis dulu, tapi rupanya aku juga yang selalu lupa baiknya Allah. Selalu lupa betapa sayangnya Allah pada aku sebelum ni. Belum tahap yakin macam kawan aku ni sampai dia boleh cerita kat aku dengan yakinnya yang Allah sayangkan dia. Kan Allah tu mengikut sangkaan hambaNya. Patutlah hidup dia nampak mudah je. Dia suka travel dan selalu dipermudahkan je bila nak travel. Macam duit dia banyak sangat boleh travel oversea setahun sampai 3-4 kali. Travel dalam Malaysia jangan cakap la. Setiap kali pergi travel setiap tu dapat kawan baru. Dapat naik jadi ketua sektor tahun lepas. Dapat macam-macam benda la.

Dia pernah cakap yang dia suka travel tu bukan sebab excited sangat nak tengok tempat orang, tapi dia suka sibuk. Suka penat. Dia suka rasa yang masa dia penuh dan bermanfaat sebab dia selalu rasa yang hidup dia sekarang ni senang sangat. Banyak rehat. Lagi satu dia selalu kata bila travel jadi musafir doa makbul. Cita-cita dia nak pergi Palestin tapi mak dia tak bagi. Dia suka ikut travel yang ada pengisian agama macam dia pergi Pulau Jawa sekarang ni, untuk menjejak sejarah Islam kat sana.

Dia pernah cakap, dia pernah doa supaya Allah uji dia supaya dia lebih rasa dekat pada Allah. Sebab masa tu dia baru dapat solve problem dia so dia sendiri rasa dah jauh dari Allah masa tu. Bagus kan.

Dan patut juga bila aku cakap aku nak kahwin sebab aku selalu rasa tak kuat nak jadi baik sendiri-sendiri, dia akan tegur ingatkan -Allah kan ada. Sebab tu dia tak terhegeh-hegeh sangat dengan cinta manusia ni. Dan dia tak heran sangat dengan barang-barang dunia ni. Penampilan dia sederhana je. Dia selalu je teman aku shopping, tapi dia macam takde nafsu sangat nak shopping baju, kasut, beg, tudung ni. Kontra la dengan aku yang selalu rambang mata ni. Adalah juga dia membeli, tapi barang-barang keperluan dan buku.

Dan lagi satu sebab dia pemurah. Hati dia baik. Humble. Selalu cuba dahulukan orang lain dari diri sendiri. Tu mungkin salah satu sebab kenapa hidup dia nampak dimudahkan sentiasa. Ada jugalah aku tahu satu dua event yang mengegarkan hidup dia. Tapi dia masih ok. Masih cakap "Allah dah makbulkan doa aku." Sungguh. Sangka baik dia pada Allah buat aku malu. Dan betul, bila kita tanamkan rasa yang "Allah sayang aku," itu akan jadi motivasi terbaik untuk kita buat benda2 yang Allah suka. Akan jadi motivasi untuk hanya cari Dia bila susah. Hanya bergantung pada Dia.

Analoginya bila kita tengah bercinta, kita akan jadi lebih semangat nak buat apa-apa kan. Hidup pun ceria je. Dan kita tahu nak cari siapa bila kita ditimpa masalah. Bayangkan macam mana pula rasa bila kita rasa Allah sayang kita. Betul2 rasa macam tu. Lagi la semangat kan hidup kita nak buat apa2 sebagai persediaan nak jumpa Dia nanti. Mesti jadi apa-apa pun akan rasa tenang je, takde sedih dan risau berlebihan macam firman Allah dalam surah al-baqarah

“Dan bahkan siapa menyerahkan diri pada Tuhan sedang ia berbuat kebajikan, baginya pahala di sisi Tuhannya dan tiada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka sedih hati” (QS. 2:112)

Mulai hari ni aku akan cuba pasakkan kuat-kuat dlm hati aku yang Allah sayangkan aku. Akan cuba singkirkan segala rasa2 serta sangkaan2 yang tak baik tu. Mudah-mudahan dengan sangkaan tu, Allah akan betul2 redha dengan aku di saat aku tinggalkan dunia ni nanti (sebenarnya masih ada rasa keliru antara nak sangka baik dengan Allah dan sangka buruk pada diri sendiri. Takut terlebih yakin nanti jadi riak, sombong, ujub pulak. Susah nak cari keseimbangan antara tu)

Terima kasih ya Allah atas ehsan Mu kepadaku. Suatu ketika dulu, hujung tahun 2011, aku pernah berdoa supaya dikurniakan orang2 yang baik untuk menjadi penyokong sekeliling aku. Sebab masa tu memang aku rasa tak kuat nak jadi baik sendiri2. Aku bukan background agama. Family biasa-biasa je. Ilmu tak ada, amal apatah lagi. Aku nak penyokong supaya semangat yang baru ada ni tak mudah lebur. Masa tu nak masuk usrah. Dah siap bayar yuran semua tapi tak dipanggil-panggil. Kurang naqibah agaknya.

Tapi sekarang Kau bagi aku kawan-kawan sekerja yang baik, GPK yang memberatkan agama untuk anak buah dia, jiran2 yang baik, ada kawan nak pergi seminar agama, ada kawan-kawan dari facebook tempat aku rujuk macam2 benda even tak pernah jumpa pun.

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu yang kamu dustakan?

No comments:

Post a Comment