Thursday 20 August 2015

Penilai tak bertauliah

Dulu aku selalu ulang-ulang dalam hati -I'm a big girl, words can't hurt me anymore.  
Wrong..I was dead wrong
What happen today prove that words do hurt me..and it hurt a lot

Yes aku tak sempurna. Family aku ramai lelaki. Gurau naik kaki tangan dah biasa. Bengek, bengong, ngek, ngong tu bahasa basahan. And I said stupid all the time. When I forgot something I said, stupid me. When my phone buat hal, I said stupid phone. When my car broke down I said stupid car.
Walaupun aku tak cakap pada orang, tapi ya..memang benda tu tak bagus. Muslim tu kan patut ada self restrain. Dalam percakapan, pandangan, pendengaran, dalam tingkah laku. Segala-galanya

Tapi benda yang dah sebati bertahun-tahun, tak kan boleh diubah dalam sehari dua. Ada masa akan terkeluar juga. Nak tegur silalah tegur. Tapi tolonglah...tak perlu nak kaitkan dengan pakaian aku. 

Harap je pakai tudung labuh (serius, tudung aku belum kategori labuh, cuma tak singkat je) pakai stokin, pakai stongan.  

Ya Allah, mulut yang bercakap memang senang. Aku yang mendengar, rasa macam dihina sehina-hinanya. Direndahkan serendah-rendahnya. Siapa dia nak persoalkan aku macam tu? Dia tahu ke struggle aku untuk buat semua ni. Kadang-kadang aku rasa panas, kadang-kadang rasa rimas dan ada ketika terfikir 'kasut ni lagi cantik kalau tak pakai dengan stokin.' Aku tak macam sesetengah orang yang daripada tak pakai tudung hari ni, esok terus boleh pakai tudung labuh. Dan lepas tu terus berpurdah. Tak. Aku ambil masa. Step by step. Langkah aku perlahan. Lebih banyak mengundur dari ke depan. 
Kalau pakai purdah sekalipun, orang tu tetap manusia. Tetap ada salah dan silap. Pakai semua tu bukan tanda sempurna. Cuma usaha untuk jadi lebih baik. 

Kepada orang yang suka sangat pertikaikan orang lain ni. Tolonglah. Everyone had their own struggle. And I do had my own demon.
Kalau nak pakai tudung tu senang untuk kita, mungkin benda tu sangat susah untuk orang lain. Orang yang hidup di kalangan mereka yang tak pakai tudung (family, kawan-kawan, masyarakat sekeliling) Kalau solat tu senang untuk kita, mungkin susah untuk orang lain. Orang yang kerja dengan majikan yang tak bagi solat ke, yang kena sorok-sorok sebab family atau kawan tak solat. Dan baca al-quran mungkin senang bagi kita yang dah belajar sejak kecil. Tapi cukup susah untuk orang yang dah besar baru nak mula belajar. Banyak lagi la contoh lain. 

Semua orang ada keinginan untuk jadi baik. Jadi hamba Allah yang lebih taat. Bezanya sama ada sempat (ketika hidup) atau tak sempat (ketika dah ada 6 kaki bawah tanah) Sama ada keinginan tu kuat atau tak. Kekal atau akhirnya dilupakan dalam kesibukan hidup hari-hari. Nak berubah bukan senang (untuk aku). Dengan tarikan dunia, gelojak hawa nafsu, bisikan syaitan. Tolonglah jangan tambah lagi susah untuk orang-orang yang ada keinginan untuk jadi lebih baik ni. Kalau tak boleh bagi semangat, paling kurang ketap bibir rapat-rapat (verbal) atau kepal tangan kuat-kuat (writing). Tahan diri daripada nak mempertikai, menghakimi, menyindir, mengutuk, menghina.

Isu yang paling kerap kita dengar kalau pasal perempuan ni adalah tudung.....Sebab benda tu luaran, paling senang nak dinilai oleh penilai-penilai tak bertauliah ni.  

Kata dah masuk Islam, tak pakai tudung pun 
Pakai tudung, tapi baju ketat lagi 
Harap je tudung labuh tapi perangai #####
Tak payah la berpurdah bagai kalau masih lagi gedik.

Allah. Kalau pasal tudung, kita tak tahu macam mana susahnya seseorang tu nak meletakkan sekeping kain atas kepala dia tu. Mungkin hanya dengan sekeping kain tu dia disindir kawan-kawan, merasa asing dalam family, disisihkan kat tempat kerja. Dan kita tambah lagi sakit dia dengan statement judgmental macam tu. 

Daripada pandang yang tak baik, kenapa tak pandang yang baik?
Walaupun dia belum pakai tudung, sekurang-kurangnya dia dah Islam
Walaupun baju dia ketat lagi, at least dia dah pakai tudung daripada tak pakai dulu.
Walaupun perangai dia tu salah, tapi dia tutup aurat dah sempurna. Pakaian dan perangai dua perkara yang berbeza.
Dan mungkin dia pakai purdah untuk kawal kegedikan dia tu. Mungkin dia memang jenis manja dan dia dah cuba kawal sedaya upaya supaya tak nampak gedik. Siapa tahu?
Dan cuba banding dengan diri sendiri. Diri aku dah cukup sempurna ke? Dan kalau betul kita rasa kita dah sempurna, apa beza kita dengan syaitan? 
Syaitan mengakui Allah itu Allah. Syaitan tak pernah leka dari tugasnya selama ini. Silapnya, dia merasakan diri dia lebih baik daripada Adam r.a. Dan kesombongan dia menyebabkan dia ingkar untuk bersujud pada Nabi Adam r.a.

Merasakan diri lebih baik daripada pendosa meletakkan kita lebih rendah berbanding dirinya di sisi Allah...Pahrol Mohamad Juoi

Nak tegur pun salah ke? Kan wajib cegah kemungkaran.

Aduh, bab 'nak tegur' ni malas aku nak komen. Zaman sekarang ni semua orang yang jadi penilai tak bertauliah akan guna alasan 'nak tegur' 'nak cegah kemungkaran' 'nak nasihat' lebih-lebih lagi dalam media sosial. Cuma aku boleh cakap, kalau cara ni lah yang Nabi Muhammad s.a.w guna untuk sebarkan Islam dulu, rasanya Islam tak akan berkembang hingga pada kita sekarang

Nabi tak menghakimi.
Nabi tak bersangka-sangka.
Nabi berdakwah penuh hikmah
Hati Nabi penuh dengan kasih sayang. 
Walaupun disakiti, Nabi tetap doakan orang yang dah menyakiti Nabi tu.

Tapi kita?
Di mana doa kita?
Adakah kita jaga hak dia untuk tidak diaibkan?
Adakah kita sudah berlemah lembut dalam menasihati (Firaun yang macam tu punya teruk pun Allah perintahkan Musa r.a untuk berlemah lembut)
Adakah kita tahu struggle dia selama ni?
Adakah kita dah cukup selami latar belakang agama dia, latar belakang keluarga dia?  
Adakah dalam menasihati, ada terdetik rasa dalam diri kita yang kita lebih baik daripada dia?
Adakah teguran kita tu sekadar untuk merendahkan kerana kita sebenarnya cemburu pada orang tu?
Atau teguran tu sebenarnya satu escapism untuk kita. Pelepas diri dari rasa bersalah sebab kita belum mampu untuk buat macam orang tu. Contoh bila kawan kita yang dulu sama-sama free hair dah pakai tudung. Kita cakap apa guna pakai tudung, baju ketat. Apa yang kita cakap tu sebenarnya pelepas diri supaya tak rasa bersalah tak pakai tudung. 

Contoh macam gimnas kita yang menang sukan SEA hari tu. Tak payah lah sebut nama. Dengan semua orang hentam dia dalam masa yang sama, terang-terangan, bahasa pula tak la sesopan mana. Rasanya dia akan berubah ke dengan 'teguran' yang macam tu. Bila dia menjawab orang marah. Tahu pula marah. Habis ingat dia tak ada perasaan marah ke?
   
Kenapa ramai sangat nak jadi Tuhan? Pelacur yang bagi minum anjing pun Allah bagi syurga. Siapa kita nak kata orang lain jahat? Orang lain tak betul? Mungkin hari ni kita pandang dia kurang daripada kita, esok lusa kita tak tahu lagi di mana kita dan di mana dia. Hidayah milik Allah. Bila-bila masa Dia boleh bagi dan bila-bila masa Dia boleh tarik balik. 
Aku selalu ingatkan diri aku, dekat akhirat nanti kita tak akan sibuk-sibuk pasal dosa orang lain. Kita cuma sibukkan dosa kita sendiri je. So, kenapa nak sibuk sangat dengan salah orang dekat dunia ni.

Cukuplah....

Dan sekarang aku ubah ayat dalam hati aku

I'm a big girl. Words can hurt me but it can't bring me down.  

Lantak la orang nak cakap apa. Walau hati aku sakit sekalipun, kata-kata tu tak akan menjatuhkan aku. Dia kutuk aku pakai stokin, pakai stongan...aku akan tetap pakai. Yang aku perlu ubah cuma perkataan aku. Bukan ubah pakaian aku supaya orang tak kutuk aku lagi.

Tuhan, beri aku kekuatan.


                                          https://www.etsy.com/search?q=muslim_decals

No comments:

Post a Comment